dzierżawił żydom. W r. 1872 nabył od niego T. z przyległościami Kąt i Przekalec Władysław Fedorowicz, zaprowadził własną administracyę, wyrobił u rządu ustanowienie poczty, telegrafu i posterunku żandarmeryi, ukończył z gminą sprawę serwitutową i wykupił prestacyę dworu dla kościoła i szkoły; w r. 1879 spuścił zupełnie już zamulony staw i urządził młynówkę, na której stoi młyn murowany o 5 kamieniach, należący do dworu; dwór urzymuje również cegielnię, Wapniarkę i węglarnie. Las dworski 500 mr. podzielony na sekcye, zalesiony głównie grabiną, posiada kulturę sosnową i jesionową i znajduje się w stanie wzorowym. Obszaru w ogóle ma T. z przyległościami Kąt i Przekalec 6123 mr. austr. , z tego jest w posiadaniu dworu 1297 mr. , probostwa rit. lat. 200 mr. , probostwa rit. gr. 220 mr. , gm. T. z przyległ. 4406 mr. W 1880 r. T. miało 3501 mk. 1520 gr. kat. , 981 rz. kat. ,. 1100 żyd. . Ludność, obok gospodarstwa rolnego, zajmuje się rzemiosłami, jako to garncarstwem, tkactwem, kołodziejstwem, garbarstwem, kuśnierstwem, szewctwem; kobiety wyrabiają krajki czyli pasy wełniane, w które się zaopatruje okolica. Rzemiosła te posiadały dawniej swoje cechy i wybierały oo 3 lat cechmistrza i czterech braci; cechy te posiadały dawne przywileje na pergaminach, które spłonęły w czasie pożaru miasteczka w r. 1753; uratowane zostały tylko trzy oryginalne dokumenty. Pierwszym z nich jest przywilej dla cechu tkackiego, wydany w r. 1715 we Lwowie przez Adama Mikołaja z Granowa Sieniawskiego, hr. na Szkłowie i Myszy, kasztel. krakow. Powiada on w tym liście, między innemi. Doczekawszy się za łaską wszechmocnego Boga w krajach Ruskich, w których dotąd ręka nieprzyjacielska z wylaniem krwie chrześcijańskiej okrutnie grasowała i do tak wielkiej ruiny z wzruszeniem wszelkiej dyspozycyi i porządku dobrego one przywiodła, pożądanego pokoju, życząc aby poddaństwo moje do dawnych fortun przyjść mogło, porządek dobry między sobą uczyniwszy, do suppliki od tkaczów w mieście moim Toustem będących, do mnie podanej, chętnie się skłaniam, pozwalając, by przybrawszy do towarzystwa i społeczeństwa swego i zewsząd zaciągnąwszy ludzi poczciwych i w rzemiośle tkackiem dobrze ćwiczonych, cech tkacki mieli, schadzkę sobie, za wiadomością i pozwoleniem zwierzchności zamkowej, złożywszy, starszych między sobą postanowili i wszelki porządek, osobliwie w niżej opisanych punktach, zachowali. A to naprzód cechmistrza jednego co rok z między siebie jednego polskiej, drugiego roku ruskiej religii; także czterech braci, dwóch polskiej, dwóch ruskiej religii, lub sześciu stołowych obierać mają i skrzynkę cechową sporządzić jednę, od której dwa klucze, Jeden u jednego polskiej a drugi u drugiego ruskiej religii, z między siebie obranych być powinni, skrzynka zaś u cechmistrza stać powinna a wszelkie przychody do niej i rozchody z niej za wiadomością cechmistrza i braci obracać się mają. Schadzka generalna co cztery niedziele dla odprawowania spraw cechowych i dla składania groszów na świece być powinna, do której wszyscy tak polskiej jako i ruskiej religii i za każdym cechu obesłaniem na godzinę wyznaczoną stawić się powinni, pod winą 6 groszy; jakabykolwiek potrzeba cechowa przypadła, tedy na nią z skrzynki dano byó powinno, także na świece do kościoła i do cerkwi. Broń Boże nieprzyjaciela koronnego, tedy wszyscy do wspólnej obrony z strzelbą stawić się powinni, także na procesye i inne podczas uroczystości. A gdy którykolwiek brat do rzemiosła chłopca przyjmować będzie, tedy na 3 lata w księgę cechową zapisać go ma, po których wyjściu majster na wyzwolenie dać mu powinien grzywnę pieniędzy i odzież według proporcyi. A jeśliby chłopiec nie przebywszy trzech lat zupełnych poszedł od majstra i nie wrócił się do niego w czterech niedzielach, tedy traci swoje lata i na nowo zaczynać powinien. Synowie zaś majstrowscy przez dwie lecie, dla dobrych obyczajów i przejrzenia się w rzemiośle, wędrować mają po miastach. A gdy zkąd inąd majster przyjdzie i rzemiosło w cechu robić zechce, tedy listę wyzwalającą, gdzie się rzemiosła uczył, pokazać ma. Kunszt jaki bracia zechcą rzemiosła swego pokazać w cechu, a dopiero do społeczności przyłączonym być ma i miejskie przyjąć, a do skrzynki cechowej wstępnego dać zł. półtrzecia, dwa bezmianki wosku, co i majstrowscy synowie pełnić powinni, będąc w Toustym urodzeni, tylko kunsztu rzemiosła pokazować nie będą powinni. Ktoby zaś z mężczyzn lub z białogłów nie będąc w cechu a rzemiosło chciał robić na przeszkodę cechowych, tedy to zabronionem wszelkim sposobem byó ma. Do schadzki cechowej żaden z braci pijany ani z szablą, ani z laską, ani z żadnym orężem przychodzić nie powinien, pod winą dwóch funtów wosku; ktoby zaś był nieposłuszny w czemkolwiek prawu, tedy winami karany i od cechu odsądzony być ma; ktoby zaś w cechu niepotrzebnie nadzwyczaj gadał, na schadzce, wotywach, procesyi, pogrzebach i innych procesyach nie był, tedy winy podpadać ma groSzy sześć; roboty jeden drugiemu odejmować i przebiegać nie powinien, pod winą funta wosku. A gdyby któremu bratu lub majstrowi zadane było co o zrządzeniu nieuczciwem Touste