się można do loggii pierwszego piętra a stąd do wnętrza zamku. Spotykamy tu naprzód przedpokój, zwany dawniej pokojem warty. Na suficie znajduje się olejne malowidło, przedstawiające wpośrodku Armidę i Rynalda, po bokach zaś Herkulesa u stóp Omfalii i bawią co się dzieci. Na ścianach wiszą portrety familijne tudzież wizerunki wybitniejszych osobistości Koniecpolskich, Sobieskich, Sanguszków, Augusta III i jego żony, Sapiehów, Czartoryskich i t. d. i kilka obrazów treści religijnej. Z tego pokoju drzwi z herbem Koniecpolskich prowadzą do sali rycerskiej, zwa nej dawniej izbą jadalną. Obszerna ta sala o zdobnym stropie, w kasetony, bogato złoconym, zajmuje całą zachodnią część pałacu i ma 8 okien wychodzących na zachód, północ i wschód. Tu ustawiono 40 postaci rycerskich w pełnym rynsztunku hussaryi, pancerze, hełmy, proporce, buławy hetmańskie, łuki w srebro oprawne, miecze, kolczugi, sztandary szwedzkie, tatarskie i tureckie, buńczuki, znaki które noszono przed wezyrem i wiele innych zdobyczy z pod Wiednia. Ściany pokryte adamaszkiem i obwieszone portretami sławnych wojownikow i członków rodziny. Sufit ozdobiony w środku malowidłem, przed; stawiającem Stanisława Koniecpolskiego, a boczne pola wypełnione scenami z jego życia. Odrzwia i kominy zdobne w herby Konjecpolskich, wykonane są z czarnego marmuru, podobnież i posadzka. Z tej sali idąc na wschód wchodzimy do sali karmazynowej, o 3 oknach. Tu ustawiono meble w stylu rococo, dobrze zachowane, przysłane w darze królowej Maryi Kazimierze z Francy i. Ściany zawieszone obrazami. Fryz cały w gzymsie podstropowym ozdobiony jest malowidłami, znacznie uszkodzonymi. W środku sufitu jest obraz, przedstawiający Dyanę i Endymiona, boczne zaś pola wypełniają Porwanie Prozerpiny, Dzieci z barankiem, Kuźnia Wulkana, Porwanie Heleny, Dzieci z lwem i Dyana z Akteonem. W sali tej stoi ogromny piec kaflowy z herbami Rzewuskich. Kafle robiono umyślnie w Gdańsku. Posadzka ułożona z płyt marmurowych w trzech kolorach. U stropu zawieszono kilka pięknych luster wencckich. Drzwi wiodące do sali bocznej pokryte są kotarą, którą Jan III przywiózł z pod Wiednia. Z okien sali otwiera się widok na równinę, zasianą licznymi włościami rycinę tej sali, według rysunku Gryglewskiego, podały Kłosy w t. XV, str. 237. Idąc z tej sali dalej na wschód, wchodzimy drzwiami zdobnemi w freski do pokoju chińskiego o 3ch oknach. Jestto niewielki pokoik, okrągły z posadzką w szachownicę z marmuru. Ściany podzielone są na pola i przystrojone złoconemi malowidłami chińskiemi, na tle czarnem, lakierowanem, jak niemniej kilkoma obrazami. Sufit, olejno malowany, wyobraża w środku Janonę, po bokach zaś, w pojedynczych wnękach Zazdrość, Sprawiedliwość, Wenerę i Minorwę. Dalej następuje sala złota o trzech oknach. Posadzka tejże ze stiuku, o deseniach w kilku kolorach. Ściany ozdobione są obrazami. Bogate obramienia drzwi i kominków w marmurze, sofy, krzesła, taburety, obito materyą przetykaną złotem, stoły o oryginalnie wyginanych i w złocie ornamentowanych nogach. Jest ta wiele obrazów, jak np. Matka Boża z Dziecięciem i św. Jan, Zuzanna i Starcy, Judyta i Holofernes i t. d. Środek stropu wypełniony amorkami w kwiatach, inne pola obrazami biblijnymi rycinę podały Kłosy w t. XV, str. 204. Dalej na wschód od sali złotej leży sala źwierciadlana, o 2ch oknach, nazwana od rozwieszcnych źwierciadeł we neekich, o delikatnych w barwnen szkle wy konanych ozdobach, równających się prawie tkaninie pajęczej. Z obrazów zasługują na uwagę Promoteusz przykuty do skały, Rubonsa Polowanie na dziki; Pawła Veroncsa Samson i Dalilla; Dyanna w kąpieli. Przez drzwi na lewo wchodzimy do sypialni króla Jana III, zwanej także pokojem mozajkowym. Jestto pokój o 2ch oknach, o posadzce z marmuru czerwonego i białego. Wprost drzwi stoi łoże królewskie, okryte oponami z bogatych materyj, na lewo fotel i otomana pokryta skórą. Umeblowanie uzupełnia skromny stolik, polowe biurko Jana III rycinę przedstawiającą łóżko, fotel i biórko Jana III podały Kłosy z r. 1883, str. 953. Z tego pokoju wychodzimy na taras trójkątny i tuż koło drzwi, po prawej ręce, znajduje się orzech włoski, który miał zasadzić Jan III. Na prawo od sali zwierciadlanej przedpokój sali żółtej, ze szafami mieszczącemi bogate porcelany i szkła puhary wielkiej wartości. Z tego pokoju na prawo wiodą drzwi do sali żółtej. W niej okien trzy na południe, czyli na dziedziniec. Odrzwia marmurowe, strop pokryty materyą. Na stołach leżą księgi, mapy i plany. Idąc z tego pokoju ku zachodowi wchodzimy do kaplicy domowej. Wysokość jej sięga przez dwa piętra, pokryta banią sklepioną. Posadzka marmurowa w szachownicę ułożona. ściany zawieszone obrazami treści religijnej i portretami Jana III, Maryi Kazimiery, Augusta II, Augusta III i t. d. . Naprzeciw ołtarza, nad którym zawieszono Zmartwychwstanie Pańskie i Ecce Homo, jest galerya, na której przegrywała w czasie nabożeństwa kapela zamkowa. Obok ołtarza stoi po prawej ręce stół marmurowy, na którym chrzczono Jana III, a który to stół, wedle podania, w czasie chrztu niemowlęcia przepękł na dwoje. Pod galeryą są dwie nisze, Podhorce