czom y w Stawie po Swiątkach z szaki zwędkami wolne łowienie paki wolia niewynidzie. Piwa warzenie y szynkowanie thak w rynku jako y w uliczach, a kiedy wolia wynidzie thedy, komu Pan Bog da zdrowie, sthych pullankow maią placzicz po pulzlothego skażdego zoszobna, ilie ich ktho będzie dzierzal, czynszu, y dwa dni pieszej pomoczy. Item z domu rynkowego piecz groszy a z ulicznego i gdziekolwiek dym będzie trzy grosze, z ogroda gothowego oszm groszy, a sthego ktho y szobye na szurowym korzenyu kopacz będzie szescz groszy, kiedy wolia wynidzie wianek czebulie na lokcziu komu szie urodzi, a komu szie nieurodzi, będzie szie winien wywiescz iako sie mu nieurodziela. Od Slodowniey dwa grosza, od kotla trzy grosze y czebr mlotha, od wiechy grosz. A ktho chcze miecz swą slodownią thedy grosz. Gorzalkę y ine szynki iako ktho zmowi, ktho będzie szynkował piwo, then będzie powinien w rok slod pański wyszynkowacz. Rzemieslniczy będą powinni po szesczi groszy placzicz, szewczy po trzy skory baranie wyprawicz. Rzezniczy ku czynszowi po pulkamienia loyu y szercze u bydlięcza. Na szochaczkach, iesli będą, wolne thargi, albo grosz albo lopathka u bydlięcza. Komorniczy albo grosz albo dzień pomoczy. Drogi naprawiacz, do Stawu kiedy gwalth a potrzeba sarwarkiem pomocz będą winni. Zdunowie po kopie garnczow winni dacz będą. Wyprawa woienna y ine rzeczy. Targowe pomierne thak iako szie zdawna w ynich Miasteczkach dziedzicznych zachowa. Iesli ktho chcze Folwark budowacz, okrom pullanku swego, thedy trzy grosze sniego iako zdomu ulicznego pliaczicz ma. A thy yusz mianowane pullanki, ogrody, domy, pliacze y inne rzeczy yusz im dawam wiekom wiecznie, isz tho kazdy może dacz, darowacz, frymarczycz, zaprzedacz, wedlie mysli swej iako chcze obroczicz. Co im będę winien zdzierzecz y wiecznie na tho pothomstwo swe obowiązuię. Iarmarki, targi, y inne wolnosczi y potwierdzenia królewskie, nadania prawa Niemieczkiego, wedle listhow Krolewskich moczno utwierdzonych tho im dzierzecz będę powinowath. A dlia pewnieyszego swiadectwa pieczęcz wlasna moia thu iest zawieszona spodpiszanim wlasney ręki moiey, obieczuiącz tho dzierzecz mocznic a nieodmiennie y pothomki swe obowiązuiącz na wieki kazdemu. Dan w Naglowicach w dzien Swyethego Marczina roku od Narodzenia Bozego 1554. Mikolay Rey z Naglowicz ręką wlasną. Ia Andrzey Rey z Naglowicz, Rathusz ku pożytkowi Mieyskiemu przyłączam, y z ogrody dwiema krom iathek wiekom wiecznie, czo y pothomstwo moie zachowacz im będzie powinno za powabę. Zap. Grodzkie Chęc. Indukty ks. 8, str, 493. Przywilej powyższy, w części z powodu starości zniszczony, był nastę pnie potwierdzony przez Marcina Reja, wnuka Mik. Reja, a syna Andrzeja. Dodał on tylko od siebie. Ia Marcin Rey. Będąli w tym rządni y poprawiać będą, na to czo y Ociecz moy puścil pozwalam i pasze pod Groblą Oxyńską bez wszelkiey skody, za powinności które iusz zwyczaiem są zachowane potym. Przywilej teu oblatowany był na zamku Chę cińskim, r. 1634 w piątek najbliższy po uro czystości św. Piotra w Okowach Zap. Grodz. Chęc, Indukty ks. 27, str. 1032. Jednocześnie z założeniem miasta wzniósł tu Rej zbór kal wiński. Twierdzenie Łukaszewicza, powtó rzone przez ks. Bukowskiego Hist. Reform. I, 425 jakoby Rej w Okszy zabrał i sprofanował kosciół katolicki, niema podstawy, gdyż ani w Tworowie, na którego gruntach O. zalożona została, ani w przyległym Powiązowie nie było wcale kościołów, jak o tem świadczy Lib. Ben. Łask. w opisie par. Konieczno. Do póki o. pozostawała w ręku Rejów kalwinów, zbór tutejszy służył w XVII w. często za miejsce odbywania synodów małopolskiego kościoła. odbywały się tu w 1626, 1643, 1662 i 1665 r. Na ostatnim było jeszcze 11 ministrów i 10 ze szlachty. Jan Dębicki prezydował. Dopiero gdy O. przeszła w ręce ka tolików, przeor klasztoru cystersów w Jędrze jowie zajął za zgodą dziedzica zbór odebrany kalwinom i takowy zamienił na kościołek katolicki, zostający pod zarządem klasztoru. Gdy drewniana ta budowla spłonęła, klasztor w 1769 r. wzniósł nowy kościół, który po zniesieniu cystersów w 1819 r. został przyłą czony jako filia do par. Konieczno. Sama osa da dla braku warunków rozwoju nie przybra ła nigdy charakteru miasta, Magdalena z Mor sztynów Wąsowiczowa, sścina budziszewska, chcąc podnieść swe miasteczko, wyjednała w 1785 r, przywilej, stanowiący targ we czwartek. Nawiedził miejsce to d. 10 lipca 1787 r. Stanisław August wracający z Kra kowa. o, tem tylko różni się od wsi, iż ma obszerny rynek, na którym stoi tu i owdzie kilka chat. W 1827 r. było tu 51 dm. , 380 mieszkańców. Br. Oh. Okszów, wś i fol. i Okszówek, os. , pow. chełmski, gm. Olchowiec, par. Chełm, odl. 3 w. od Chełma, posiada browar piwny z prod. roczną do 3000 rs. W 1827 r. O. miał 12 dra. , 60 mk. , Okszówek zaś 1 dm. , 15 mk. Fol. 0. w 1873 r. rozl. mr. 482 gr. or. i ogr. mr. 188, łąk mr. 95, pastw. mr. 70, lasu mr. 92, nieuż. mr. 36; bud. z drzewa 14. Wś O. ma os. 17, z gr. mr. 166. Oksztodwory, zaść. szl. , pow. wileński, w 1 okr. pol, o 20 w. od Wilna, 1 dm. , 16 mk. kat. Oktawin, duża wś w pow, ostrogskim, ob. Kopytków, Okszów Okszów Oksztodwory Oktawin