warszawskiej fabryki stali. Zbudowana wraz z mostem pod cytadelą przez rząd, a następnie oddana do eksploatacyi towarzystwu dr. nadwiślańskiej, otwartą została w d. 28 listopada 1876 r. Ze względu na znaczne oddalenie od miasta pierwotnej głównej stacyi Praga na Pelcowiźnie, towarzystwo dr. nadwiślańskiej postarało się o urządzenie stacyi WarszawaNadwiślańska, na której ruch towarowy i osobowy otwarty został d. 13 lutego 1878 r. Ogólna długość wszystkich linii dr. nadwiślańskiej wynosi 507, 08 w. , w. tem krzywych 96, 29 w. , najmniejszy promień łuku 300 sażeni. Ilość wiorst poziomych wynosi 218, pochyłych 289 08; najmniejszy spadek O, OOl, największy 0 008. Tor pojedynczy, z wyjątkiem dystansu IłowoMława oraz kolei obwodowej, któro posiadają 2 tory, wąski i szeroki. Szyny na linii głównej i odnodze łukowekiej stalowe, takiemiż zastępują się stopniowo żelazno drogi obwodowej. Mostów na całej przestrzeni 181, w tej liczbie żelazaych na murowanych fundamentach 76. Z tych znaczniejsze 1 Na Wiśle pod Warszawą, światło 236, 74 sażeni, waga konstrukoyi żelaznej 168, 455 pudów, pomost kolejowy biegnie po wierzchu, spodem odbywa się komunikacyą wozowa. 2 Na Narwi pod NowoGieorgiew skiem Modlinem, światło 105 saż. , waga konst. żel. 46, 650 pud. , pomost kolejowy za wieszony u samego dołu, górą przejazd dła wozów. 3 Na Wieprzu pod Iwangrodem, światło 79 saż. , waga konst. żel. 25, 700 pud. 4 Na Bugu pod Dorohuskiem, światło 75 saż. , waga konst. żel 25, 500 pud. 5 Na Wieprzu pod Trawnikami, światło 60 saż. , waga konst. żel. 23, 360 pud. 6 Na rz. Turwi, światło 40 saż. , waga konst. żel, 11, 500 pud. 7 Wiadukt nad dr. petersb. , światło 30, 96 saż. , waga konst. żel. 8, 508 pud. 8 Przez Wkrę pod Iwangrodem, światło 25, 00 saż. , waga konst. żel. 8, 500 pud. 9 Na Bystrzycy, światło 20, 00 saż. , waga konst. żel 5, 200 pud. 10 Wiadukt nad dr. terespolską, światło 14, 80 saż. , waga konst. żel. 2, 350 pud. Długość linij rozjazdowych na 29 stacyach i 10 przystankach wynosi 104 77 w. ; dworce murowane posiada tylko Mława i Lublin, reszta drewniane. Tabor drogi składają 114 parowozów, 136 powozów osobowych i 1700 wagonów ładunkowych Kolej nadwiślańska stanowi ważną drogę dla handlu tranzytowego. Najważniejszym artykułem przewozowym na linii głównej jest zboże, idące od Kowla z dróg południowozachodnich do portu gdańskiego przez. drogę malborsko mławską; na drodze zaś obwodowej węgiel w kierunku z dr. warsz. wiedeóskiej na drogi prawego brzegu Wisły. W pierwszym roku prawidłowej eksploatacyi, t. j, 1878 r. , przewieziono na wszystkich liSłownik geograficzny. Tom VI. Zeszyt 71. niach 920. 075 pasażerów i 40, 744, 580 pudów ładunku, w tem zboża 13, 591, 692, węgla zaś 5, 613, 968 pud. ; dochodu osiągnięto 2, 663, 052 rs. 7 1 2 kop. , przy wydatkach 2, 339, 703 rs. 16 kop. Sprawozdanie dyrekcyi za 1884 r. wykazuje dochodu 3, 294, 950 rub. 55 1 2 kop. , kosztów eksploatacyi 2, 911, 481 rubli 73 1 2 kop. ; przewieziono pasażerów 854, 938, ładunku 72, 770, 005 pud. , a mianowicie w komunikacyi wewnętrznej 16, 999, 447, bezpośredniej 28, 766, 698 i tranzytowej 27, 003, 860 pud. , w tem węgla 13, 449, 103 pud. , zboża 13, 260, 073, produktów zbożowych mąka, kasza, otręby 3 898, 655, surowca 3, 172, 721, olei mineralnych 2, 861, 407, soli 2, 852, 636, drzewa opałowego 2, 803, 190, drzewa budulc. 2, 735, 523, żelaza kutego 1, 752, 255, cegły, dachówki i sączek 1, 740, 828, wyrobów żelazn. 1, 330, 530, cementu 1, 178, 177, szyn 1, 146, 147, buraków 1, 002, 999, wyrobów jedwabnych i bawełnianych 936, 089. cukru 901, 677, śledzi 898, 751, lnu i pakuł 768, 469, wapna 628, 393, kartofli 618, 679, nasion 511, 570, makuchów i wytłoczyn 508, 803, żelaza starego szmelc 503, 809 pud. ; przewóz żadnego z pozostałych artykułów nie dosięgnął 500, 000 pud. Najruchliwszemi stacyami na drodze nadwiślańskiej są Warszawa, z dochodem rocznym około 1 miliona rubli, Lublin około 300, 000 rub. , PragaNadwiślańska 200, 000 rub. , PragaStalownia i Iwangród każda po 130, 000 rub. , NowoAle ksandrya Puławy, Mława, Chełm i Rejowiec po 100, 000 rub. , Ciechanów i Kowel po 70, 000 rub. ; NowyDwór i NowoGieorgiewsk Modlin po 50, 000, Nasielsk, Pilawa, Jabłonna, Maciejów i Sobolew po 20, 000 rub. , Nałęczów. Iłowo, Dorohusk, Łuków pasażerski, Gąsocin, Luboml i Trawniki po 15, 000 rub. , otwock i Minkowice po 10, 000 rub. , Krzywda, Łukówtowarowy i Konopnica po 6, 000 rub. Dochód pozostałych, jako to Konopek, Celestynowa, Wawra, Leopoldowa, Wilgi, Klemontowic, Płud, Żyrzyna, Świecza, Warszawy Obwodowej i Gołębia nie przenosi razem 30, 000 rub. Komunikacye tranzytowe dają przecięeiowo około 650, 000 rubli, przychodu. Droga nadwiślańska należy do dróg gwarantowanych, kapitał jej zakładowy wynosi w akcyach 6, 588, 126 rub. kredytowych, w obligacyach 18, 003, 700 rubli metalicznych. Z tytułu gwarancyi po 1 stycznia 1884 r. dopłacił rząd akcyonaryuszom i właścicielom obligacyi 5, 948, 246 rub. 88 kop. metalicznych i 1, 620, 681 rub. 37 kop. kredyt. St W. Nadwitne, wś i fol. , pow. radzyński, gm. Biała, par. Radzyń, dm. 3, mk. 18, ziemi 220 m. NadWodą 1. karczma, nieopodal Królo wej Polskiej, należąca do Cieniawy, w pow. grybowskim. 2. N. W. , część Zabierzowa, pow. krakowski. Br G. 65 Na Dumanowie