7 dm. , 48 mk. Folw. i wieś N. rozL mr, 660, 1 grun. orne i ogr. 399, łąk mr. 18, pastw. mr. j 42, wody mr. 1, lasu mr. 39, zarośli mr. 132, nieuż, i place mr. 29; bud. mur. 8, z drzewa 4; wiatrak. Wś N. os. 22, z grun. mr. 118. Na Dunianowle, ob. Nadomanów, Nad Upustem, nazwa niw we wsch. stronie Kropiwnika w pow. kałuskim, na lew. brz. pot. Kropiwnika. Nadwa 1. rzeka w gub. orłowskiej i smoleńskiej, lewy dopływ rz. Ipuci Iput, lew. dopł. Soży; uchodzi w powiecie rosławskim gub. smoleńskiej na wprost wsi Szyrkówki. Przybiera od lew. brz. Drahiń i Wopryt. Wraz z dopływami odlewa 6 stawów. 2. N. al. Orleja, rzka w gub. smoleńskiej, uchodzi od pr. brz. do Dniepru pomiędzy rz. Wop a Chmost. Nadwej, węg. Nawo, mała wioska w hr. szaryskiem Węg. , śród lasów, 82 mk. Nad Weselówką, lesista płn. część Woli Krzywieckiej i Weselówki, w pow. przemyskim. Wody z tego obszaru spływają strugaJni na płd. zach. i płdwsch. do Sanu. Nad Wielką Łąką, os. do Mokrego lasu na leżąca, pow. brodnicki, par. kat. i ew. szkoła i st. poczt. Golub, 1 2 mili odl. , 4 bud. , 1 dom, 9 kat. mk. 1867 r. u Fr. Ks. Nadwilejski dekMiat, ob. Wilejka, Nadwilia, zaśc. włośc, nad rz. Wilią, pow. wileński, w 1 okr. pol. , gm, Rzesza, okr. wiejski Krzyżaki, o 9 w. od gminy, 4 dusze rewiz. Nadwiślanka, wś, pow. garwoliński, gm Pawłowice, par. Stężyca. Ma 4 dm. , 32 mk. i 261 mr. ziemi. Nadwiślańska droga żelazna całą swą długością przecina przeważnie królestwo polskie; w skład jej wchodzą następujące części 1 linia główna MławaKowel, długa 429, 76 w. , łączy drogę żelazną z malborskomławską z siecią dróg południcwozachodnich. Rozpoczyna się właściwie po za granicą kraju; bowiem już od Iłowa, krańcowej stacyi drogi malborskomławskiej, obok wąskiego jej toru biegnie szeroki tor drogi nadwiślańskiej. Przekroczywszy granicę w kierunku południowowschodnim, przebiega pow. mławski i ciechanowski, oraz stacye Mława, Konopki, Ciechanów i Gąsocin. Po za tą ostatnią zwraca się ku południowi łagodnym łukiem, wchodzi do pow. pułtuskiego, przecina zachodni kraniec takowego, mijając przystanek Świercz i st. Nasielsk i pod Modlinem zjawia się znowu na terytoryum gub. płockiej, pow. płońskiego. Po za twierdzą i st. NowoGieorgiewsk przebiega most żelazny na Narwi, u samego ujścia jej do Wisły, wkracza do pow. warszawskiego i zwróciwszy się prawie pod kątem prostym ku wschodowi, podąża w górę Wisły, nieopodal prawego jej brzegu, przez NowyDwór, Jabłonnę, Płudy do Pjagi, w pierwotnym płd. wsch. kierunku. Minąwszy Pragę, okrąża jej przedmieścia po nad liniami dróg warszawskopetersburskiej i terospolskiej, biegnie przez pow. warszawski i nowomiński przez stacye otwock, Wawer, Celestynów i wkracza do pow. garwolińskiego gub. siedleckiej. Przechodzi środkiem takowego, pozostawiwszy za sobą stacye Pilawa, Wilga, Sobolew, Żyrzyn i zjawia się w pow. nowoaleksandryjskim gub. lubelskiej na st. Iwangród Dęblin. Tutaj łączy się z dr. żel. iwangrodzkodąbrowską i wysławszy na lewo odnogę do Łukowa, przechodzi po moście żelaznym na Wieprzu pomiędzy fortami twierdzy, podąża dalej ku Lublinowi przez Gołąb, NowoAleksandryą Puławy, Kiementowice, Nałęczów dawniej Miłocin i wkracza do pow. lubelskiego. Na terytoryum takowego mija Konopnicę, Lublin, Minkowice, Trawniki, przebiega powiat chełmski ze st. Rejowiec, Chełm, Dorohusk i zaraz po za nim, opuściwszy granicę królestwa, wkracza przez Bug do pow. włodzimierskiego gub. wołyńskiej, przechodzi st. Luboml, Maciejów i w Kowlu łączy się z brzeskokijowską linią dróg południcwozachodnich. Główna linia drogi nadwiślańskiej otwartą została d. 15 lipca 1877 r. , lecz dopiero w końcu sierpnia tegoż roku rozpoczął się ruch prawidłowy. 2 odnoga Iwangród Dęblin Łuków, długa 56, 78 w. , łączy drogę warsz. te respolską z drogą iwangrodzkodąbrowską i nadwiślańską. Od st. linii głównej Iwangród dąży w kierunku płn. wschodnim, przeciąwwszy kilko wiorstową przestrzeń pow. nowoaleksandryjskiegc wchodzi do gub. siedleckiej i przez pow. garwoliński i łukowski dobiega kolei warsz. terespolskiej. Posiada 3 stacye Leopoldów pierwotnie Rososz, Krzywda i ŁukówTowarowy, odl. 1 1 2 w. od st. Łuków drogi terespolskiej, która jest zarazem st. pasażerską drogi nadwiślańskiej. Odnoga łukowska otwarta dla ruchu d. 2 grudnia 1876 r. jest linią mającą czysto militarne znaczenie i dla handlu miejscowogo. 3 kolej obwodowa, długa wraz z bocznicami 17 32 w. łączy drogi żelazne prawego brzegu Wisły z drogą warsz. wiedeńaką. Począwszy od st. towarowej drogi warsz. wiedeńskiej na Ozystem, okrąża Warszawę z płn. zach. strony, przecina drogę bitą kaliską, przechodzi po pod murem cmentarza Powązkowskiego, po za którym skręciwszy na płn. wschód, wkracza na esplanadę warszawskiej cytadeli, mija stacyą główną WarszawaNadwiślańska i przebiega Wisłę po moście żelaznym kratowym długim 1659 stóp. Po za nim rozgałęzia się na dwie odnogi, z których jedna na lawo dąży do dworca PragaNadwiślańska, druga zaś na prawo do dworców kolei petersburskiej i torespolskiej, odczepiwszy po drodze gałąź do Nadrybska Wólka