80 81 z strony synów, majętności i sług, a nie mógłbym tego testamentu wszystkiego znowu przepisować, odmieniać, a lubo to podpisem ręki mojej, jeślibym co przyłożył i paragraf który, wedle mojej wolej, przypisał, tedy aby takowe przypisanie moje mocne i ważne było; albo gdzieby też tak wiele odmiany rzeczy w tym testamencie pisanych, przypadło, żeby to krótkością podpisaniem pod pieczęcią objaśnić i wyrazić się nie mogło, a zatem zostawiłbym codicillum (które tak zdawna zowią i używają go w chrześcijaństwie) iż się osobny skrypt pisze, w którym się oznajmia odmiana rzeczy w testamencie dołożonych albo za przypadkiem nowych rzeczy nowe paragrafy się przydają, przybycia albo ubycia majętności abo i czego inszego, albo też przez śmierć czyje albo dzieci samych, i za uprzątnieniem rzeczy wątpliwych, albo zaczętych za skończeniem ich, tak jako czas pośledniejszy objaśnienia potrzebowałby, tedy takie przypisanie do tego testamentu albo spisanie codicillum, chociajby nie moją ręką pisane było, byle tylko podpis ręki mojej był z datą pośledniejszą, już ten testament, choćby nie autentice był sprawiony, to jest bez podpisu i pieczęci przyjaciół, tedy tak stanowię i wolą swą oznajmuję , aby w tych rzeczach, w którychby w przypisie na tym testamencie albo na codicillum, osobliwem pismem, jednoby tam ręki mojej podpis był, i cobykolwiek ordynowano, rozrządzano, objaśniono i objawiono było, aby się wszystko zupełnie zachowało i wykonało, nieprzywodząc tem ostatnim pisaniem codicillum mojego w wątpliwość tego testamentu mojego, ani też kassując i annihilując codicillum moje pośledniejsze tem testamentem moim, owa jako testament codicillo, tak też codicillum testamentowi nie erogować (ile u synów moich, którym to najbarziej należy i którzy będąc mię winni czcić, winni też są i rozkazanie a ile rozrządzenie testamentowe zupełnie wykonywać) sobie nie mają i essencya każdego paragrafu, w czem się przez codicillum nie odmieni, wcale ma zostawać we wszystkiem. A jeśliby który wzruszać to chciał i w jaką wątpliwość przywodził, niech pomni przodkiem na Boga, bo śmierć nie minie, zaczem nas sądzić będą, potem niech też pomni, że jawną krzywdę i gwałt uczyniłby ostatniej mej woli, co pan Bóg bez pokarania nie zwykł puszczać, ponieważ swem własnem (co z łaski jego świętej mam) nie cudzem rozrządzam , wolno to we wszystkiem chrześcijaństwie, i nienaruszanie takie się rzeczy trzymają. Ku temu iż świat teraz dziwny, a membranu na co inszego odemnie danego komu, mógłby kto dopaść, tedy waruję, aby na tym poślednim skrypcie abo codicillum była nota odemnie, że nie membran, ale sama ostatnia wola moja własną ręką się moją podpisuje. Polecam się przytem wszystkim krewnym i powinnym moim, sługom i poddanym, które pan Bóg do czasu mnie był powierzył, prosząc o tę ostatnią łaskę aby mi wszyscy chrześcijańskie odpuścili, jeżelim kiedy kogo jakożkolwiek przegniewał (bez czego wyznawam że nie było, jako mnie grzesznemu na świecie), nigdym widzi Bóg złej chęci i nienawiści ku żadnemu w obec nie miał i nicem złego i nieprzyjacielowi memu nie życzył, to jest, żadnego przypadku szkodliwego, szkody jakiej ani pomsty od siebie, a pogotowiu od pana Boga, ani na duszy ani na ciele, na domowych ani na majętności, ale i owszem za duszę każdego wedle przykazania Bożego i powinności chrześcijańskiej grzeszną moje modlitwę wylewałem. Jeśli kto z moich domowych niedostatek u mnie cierpiał, niechaj nie złości albo chrześcijańskiemu poważeniu, ale memu niedbalstwu a więcej czasem niedostatkowi (wszak wszyscy wiedzieć będą co po mnie zostaje) przypisuje, proszę prze miłosierdzie Boże wszystkich w obec, niech mi sercem odpuszczą a niechaj mi nie złorzeczą. Niech z powinności chrze-