że tamta tirannis Bogu i światu obrzydła najpierwej zeszły Jmp. Odachowski, ciwun birzyniański inclinatissimum wojska ku sobie animum mając procul dubio, że nie naszemi, ale niektórych bezecnych ludzi i osób rękoma zniesiony Toż i względem tirannidis subsequenter na zeszłym Jmp. Żeromskim, stolniku wileńskim wykonany sentiendum, że tego w dzielności i we wszystkich rycerskich cnotach eximum conmilitonem rycerstwo Wgo Ks. Litews. zawsze obserwowało, daleko bardziej, jurata securitatem ręce swe krwią onego broczyć nie ważyło się, ani gniew całego wojska, ale szczególnie malevolorum zajadłość i niektórych okrutników bezbożność zgubiła onego, tak pastwiąc się, że chrześcijańskiego nie chciała mu pozwolić w tem politowania, aby ritu przynajmniej catholico mógł umrzeć; co nie może być immanius, jako kiedy w ojczyźnie swej umierającego nie dla nagłości jakiej, nie propter absentiam kapłana, ale dogadzając okrucieństwu, zabroniono dyspozycyi katolickiej. Nakoniec, quod dictu atrocissimum, nieśmiertelnej pamięci godnej JWJmp. podskarbi wielki i hetman polny Wgo Ks. Lit. , żeby za wojska całego powodem, albo konsenzem miał być tak strasznym i w narodach niesłychanym przykładem zabity, i żebyśmy impiorum o zgładzeniu Jmp. consiliorum najmniej conscii być mieli, niech nikt nie rozumie, Boga najpewniejszego serc i myśli ludzkich scrutatorem na wyświadczenie używamy. Bo nie mogliśmy z życiem jego tęsknić, któregośmy w więzieniu moskiewskiem będącego do ojczystej swobody tęskliwie oczekiwali; nie myśleliśmy nigdy contra jura gentium i przeciwko wokacyi żołnierskiej immaniter z tym wodzem postąpić, któremu obedientiam et honorem nie ustawając praestabamus, a jako kryminałom et iniquis traductionibus wiarę dać zeszłoby się, doświadczywszy i dobrze przejrzawszy się boni publici zelum tego mądrego senatora i walecznego hetmana, na którego necem, i na żadne krwi domowe przelanie rycerstwo Wgo Ks. Litews. nullatenus consentiendo, taki na się złośników wznieciło impetus, że wszyscy criminosi, postrzegłszy w rycerstwie cnotliwem detestationem homicidii i wszystkich złych postępków, praecipua postanowili delere capita. Ale prowidencyja boska niewinność i cnotę zaszczycająca dobrze poradziła rpltej i wojska interesom, kiedy odrodzonych