za zgodnem całego obu skrzydeł wojska stało zezwoleniem. Lecz kiedy ad hunc funestum et temerarium ausum, tylko się malevolentia pewnych osób odważyła, a cnotliwym ta tragica scena atrocissima i wielką za wzięciem o tem wiadomości przeciwko autorom hujus necis sporządziła invidiam, cieszy się JKMść, że eum w sercach wiernego i Pana Boga bojącego się rycerstwa uznawa zelum i życzy, żeby samym skutkiem ręce swoje ad augendam Dei gloriam i obronę strapionej ojczyzny poświęcone, a nie in perpitiem cnotliwych i na wylanie krwie niewinnej, oczyścili, i nie wiązali się do autorów i chwalców tego uczyńku, ale się tam raczej garnęli, gdzie cnota nadgrodę, a występek karę odbierać zwykły, to jest do boku JKMci, jako aequissimum prac i odwag swoich nulla labe zaćmionych aestimatorem, mając to za rzecz nieomylną, że jako ten grzech kary, tak reda intentio. Waszmość panów pochwały i swojej nie ujdzie nadgrody. Szkodziłoby i dziwiłoby i to cnotliwemu, gdyby kto, będąc immunis niepobożnej praktyki i mając niezmazane ręce, amnestyi, która za wielkie bywa dawana kryminały, potrzebował. Jużby się takowy kładł inter simplices hujus facti i eam lobem eum toto hujus onere zaciągnął na się, która ex quo jest atrocissima, i że swego erroru żadnym sposobem, tylko protekcyją cnotliwych pokryć nie może; dla tego po kim szuka, żeby pod płaszczem i okrasą cnoty, która nic inszego, jeno gloriam meretur, swoje, całemu światu obrzydłe pokryła występki; Zaczem nie jest actus virtutis takowe rzeczy, które boski straciły majestat, laesae zaciągnęły na się crimen JKMci majestatis, prawo pospolite zgwałciły i w swojej esencyi i naturze są złe i exsecrabiles, pokrywać i stawać przy nich, bo kto złego broni, conscium siebie złej roboty czyni; jużby na postronne czasy została ta pamiątka, że ten człowiek, dla cnoty nie sądzony, niczem nie przekonany, z rąk całego wojska, a nie pewnych, poszedł. Życzę tedy, aby i dalej Pan najwyższy w serca Waszmość; panów ku dobremu sporządzone, tem większą wiat gorliwość, żebyście, trzymając się cnoty, prawdziwymi onej zostali comites, i nie dali sobie imponere legem, za którą i na mieszanie skrzydeł, i na wszystkie sobie szkodliwe przyszłoby Wszmść panom pozwolić media. A zatem i sub eudem labe, którą auto-