grzeszemy; drudzy grzeszą, kiedy sami mogąc grzechu uść, sami idą do niego, mogąc występki karać, nie karzą. Trzeci są, którzy nietylko sami grzeszą, ale i prawa o tym stanowić chcą, kiedy kto chce występnika karać, a nie każą karać; jako teraz jeden uczynił: umarła mu żona, pro­sił, aby mu dał facultatem rodzoną siostrę pierszy żony pojąć; me non roncedente, po toż do Rzymu posłał, tam acz było denegatum, on ją jednak pojął; zaczym gdym go ja excomunikował, pozwał mię ex officio na trybunał. Na te kwerele mówiąc i na te suspicye tak nam potrzeba mówić, jako oni do Emaus idąc: sami na się skarzemy, tak też sami dawamy przyczynę do tych kwerel. A iź dwie rzeczy ojczyznę prowadzić mają, zgoda a szczerość, tedy non omnis, qui dicit: Domine Domine, intrabit in Regnum caelorum, nie każdy, który mówi: ja dobrze ojczyźnie służę, kiedy do potrzeby iść przyjdzie, trzeba aby ją miłował, aby rzeczy y j ku obronie należące nie turbowal, taki jest prawy miłośnik ojczyźnie swoi. Nam, że WKMć naszym panem będąc, iźe ojczyznę nasze miłować i czysz, ad caelum sursum corda; corda 1) autem Regis inscrutabilia sunt, jednak rozumiemy to, że szczerze a prawdziwie tę to nasze ojczyznę mi-łujesz i nas wiernych swoich poddanych, i że też nas WKMć i ojczyzna naszą 2) ab omnibus periculorum tempestatibus bronić będziesz raczył. A my też starać się będziemy, abyśmy się też ukazali, co wiernym poddanym należy, i że też WKMć Pana naszego Mciwego tak miłujem, by więc 3) przyszło do czego, wycierpiećby co dla WKMci, pewnieby tam WKMci, kto kogo lepiej miłuje, ukazałoby się; zaczym pewniśmy tego, ze szczerze WKMć Pan nasz Mciwy o nas radzić raczy, a jako Pan Bóg Achiora przeciw Holofernesowi, jako Judyt lud Izraelski przeciw ludowi Asyryjskiemu wzbudziła, tak też aby WKMć przeciw temu poganinowi pobudzieł Concludo, że Pan Bóg dla pobożności WKMci, dla szczerych pstępków jeszcze tę cząstkę chowa i dla WKMci, a jako było rzeczono S tulowi od Samuela: Ecce quod remansit pone ante te et comede, quia industria servatum est tibi4), toż i WKMci Panu naszemu Mciwemu rzec może, jakoż i słusznie, bo osobliwe błogosławieństwo przez Samuela Pan Bóg WKMci obiecuje, mówiąc: Ecce unxit te Dominus super haer ditatem suam in principem et liberabis populum suum de manibus ininacorum eius, qui in circuitu eius sunt. Et hoc tibi signum, quia unxit te Deus in principem 5). Nakoniec za JMcią ks. Arcybiskupem Gnieźnieńskim przyczyniał się. 1) W RP. niema drugi raz: corda. 2) RP. ma: ojczyźnie naszej. 3) W RP.: wieść. 4) Regum I. 9, 24. 5) Regum I. 10, I.