Jest rzecz słuszna a potrzebna, i o to prosimy, aby WKM. jako głowa, na tę Radę, jako członki swe osobliwy wzgląd mieć raczył, albowiem to ich jest własny urząd, że oni wszystkie sprawy WKMci swemi Radami z powinności moderować się powinni. Aleć to tego jest największa potrzeba, naprzód aby WKM. raczył tę to Radę swą przywieść ku zgodzie, przyjaźni a jedności, aby oni będąc żadną niezgodą , nieprzyjaźnią, żadną waśnią jeden ku drugiemu zabawieni, mogli zawsze WKMci zdrową, uprzejmą i przyjaźliwą radą podpierać i Koronę i nasze też potrzeby a dolegliwości jednostajnie obmyśliwać, której to zgodzie między IchM. Pany nikt inszy przyczyną być nie ma, ani może, jedno WKM., co my tak rozumiemy. Albowiem czasów przeszłych, wiedząc co się między Ich Mciami dziewało, pytaliśmy się o tem, coby za przyczyna była onych nieprzyjaźni, onych waśni, o którycheśmy między Ich MPany słychali, tedyśmy największą być rozumieli, że jeden nad drugiego więcej sobie authoritatis przywłaszczał, aby na nim więcej niż na innym należało, na co się jeden wspinając, musiał drugiego lżyć, bo to bez tego nigdy być nie może, ztąd waśni, ztąd jawne i potajemne nieprzyjaźni weszły. Et merito temu wszystkiemu WKM. nieinaczej zabiegać masz między Radą swą, jedno każdemu z nich łaskę swą ex merito okazując, nie dawając tego na się znać, aby na jednym więcej niż na drugim zależało w Radzie WKMci, albowiem wszyscy jednako razem być mają, bo inaczej waśni Rzpltej szkodliwe nigdy się nie ustoją. Jakoż jednak WKM. wszystkim jednostajnie powinien łaskaw być, o ich zgodę, przyjaźń z pilnością się starać, albowiem ciż to są panowie, taż to jest Rada koronna, te są książęta, których WKMć Królestwo masz, ci WKM. za Pana a Króla obrali, nie podbiłeś nas WKM. mieczem aniś mocą ku królestwu przyszedł, ani tez ten królem polskim bywa, ale którego ci panowie, ta Rada wszystka, uznają być królestwa godnego, a z nami rycerstwem bracią swą młodszą wespołek za Pana dobrowolnie obierają. Przeto godni wszyscy tego aby WKM. wszystkim jednostajnie łaski swej królewskiej użyczać, a wszystkich rady jednako używać raczył. My takież prosimy abyś WKM. rycerstwu swemu łaskawym a miłościwym Panem być raczył przykładem przodków swoich, którzy rycerstwo koronne uznawali być zawżdy robur et firmamentum Regni sui. Toć jest skarb WKMci bez myta, żołnierze bez żołdu, czego wiele panów chrześciańskich za pieniądze z trudnością dostawają, to WKM. w Koronie darmo masz. A gdy my to uznawamy, jakoż w tem nie wątpimy, że WKM. na to pamiętać, a takim się panem in hac Republica wedle powinności swej pokazywać będziesz raczył, tedy za tem będziesz WKM. miał poddane takie, którzy miłując ciebie Pana swego, będą mieli cześć a sławę dobrą po wszystkim świecie, pokoju, rządu i cnót dobrych rozmnożenie, sprawiedliwości naprawienie. Tedy dla WKMci Pana swego takowego statków swych ważyć, piersi swych przeciw każdemu nieprzyjacielowi przy WKMci Panie swym śmiele nastawić i ochotnie litować nigdy nie będą. Zaczem mając wprzód łaskę bożą, a potem miłość poddanych swych, będziesz WKM. krom sławnym, możnym, a dali Pan Bóg, nigdy niezwyciężonym. Miłościwy Królu! toć (ja) na rozkazanie braci swej i towarzyszów swych przed WKM. jest przypomniono, aby () któż z nas wątpił w tem, żebyś WKM. na to pomnieć a tego przedsiębrać nie raczył. Lecz w dobrotliwości WKMci osobliwą nadzieję mamy i wszyscy nadzieję pokładamy, nic nie wątpimy, że to obficiej i szczodrobliwiej po WKMci uznawać zawżdy będziemy, niźli to jest przeze mnie przypomniano, a) a) Tu zaczyna się tekst kórnicki noszący tytuł: Dyaryusz albo relacya sejmu piotrkowskiego za Króla JMci Zygmunta Augusta, gdzie jest rzecz ratione pojęcia za żonę księżnej JMci Radziwiłłowej.