— 280 — to sprawia, że nie możemy polegać przy ocenie naszych myśli wyłącznie na charakterystyce uczuciowej. Ażeby osiągnąć pewniejszą ocenę, musimy uwzględnić przyczyny naszego przyznania lub sprzeciwiania się, ową zgodność lub brak zgodności, jakie zachodzą pomiędzy treścią myśli i jej elementami. A zatem uznajemy myśl za prawdziwą nie dlatego tylko, że jest odpowiednio ucharakteryzowana, że jej towarzyszy przyznanie, lecz dlatego, że się zgadza z treścią odpowiednich elementów. Ponieważ elementy myśli są jej zasadami, przeto prawdę zwięźle określić możemy, jako zgodność myśli z jej zasadami, czyli innemi słowy jako dostateczne, wystarczające uzasadnienie myśli. Zgodność stwierdzamy przez porównywanie treści, przez t. zw. ogląd intelektualny. Stwierdzenie na tej drodze zgodności nie jest pozbawione możliwych zboczeń, to też dla ścisłej oceny myśli należy jeszcze wynaleźć kryterya zgodności w treści. Logika, która się tą sprawą bliżej zajmuje, za takie kryterya uważa oczywistość i konieczność. Dalsze szczegóły w tej sprawie nie należą już do zakresu teoryi poznania.