XV. ESTETYKA.    341 O piękności w sztuce, 1847, napisaną również pod wpływem filozofii Schellinga i Hegla, lecz mającą na oku uzupełnienie zasad teoretycznych „szczegółowym do praktyki zwrotem." Nowsze prace z zakresu estetyki w naszej literaturze są: L. JENIKE, O znaczeniu rytmu w poezyi, 1865; H. STRUTE, O pięknie i jego objawach, 1865 *) ; O estetycznem wychowaniu kobiety, 1867**); O teatrze i jego znaczeniu dla życia społecznego, 1871***); J. ŁEPKOWSKI, Sztuka. Zarys jej dziejów, 1872; P. CHMIELOWSKI, Geneza fantazyi, 1873; KAź. CHłęDOWSKI, Sztuka współczesna i jej kierunki, 1873 (z powodu wystawy wiedeńskiej 1873 r.); J. OCHOROWICZ, O twórczości poetyckiej, 1877; WOJCIECH HR. DZIEDUSZYCKI, Study a estetyczne, 1878 (pogląd na sztukę grecką, starorzymską i toskańską); Wł. BOGUSłAWSKI, Teatr i literatura dramatyczna. Siły i środki naszej sceny, 1879****); P. CHMIELOWSKI, O poezyi w wychowaniu, 1881; ADAM GORAJ, Tendencyjność i krytyka, 1881 ; T. ZIEMBA, Estetyka poezyi, 1882; M. MASSONIUS, Szkice estetyczne, 1884*****); H. STRUVE, Estetyka barw. Zasady upodobania w barwach i ich zastosowanie do stroju, sztuki pięknej i wychowania estetycznego, 1886******); K. KLECZKOWSKI, Analiza kształtów architektury, Część I, 1885; Część II, 1890; Piękno u domowego ogniska, 1888; Obrazki i ramki, 1889 *******). Najnowszą pracą z zakresu ogólnej historyi sztuki jest u nas wyczerpujące dzieło ANTONIEGO NARKIEWICZA JODKI, Zarys dziejów malarstwa od najdawniejszych czasów az do końca XVIII wieku, którego Część I-a w trzech tomach dotąd wyszła i obejmuje Szkic umysło *) Praca ta weszła w skład niniejszych Studyów estetycznych; zob. powyżej rozdział II: Objawy piękna, str. 21 i nast. **) Zob. powyżej rozdział XII, str. 231 i nast. ***) Zob. rozdział XIII, str. 261 i nast. ****) Zob. powyżej uwagę na str. 288. *****) Zob. uwagę na str. 100. ******) Rozdziały IX i X niniejszych Studyów są, wyjątkami z Estetyki barw. *******) Zob. powyżej uwagę na str. 213.