XI. POEZYA, MUZYKA I RYSUNEK JAKO ŚRODKI WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO. Potrzeba wychowania estetycznego, jako koniecznego uzupełnienia zwykłej praktyki wychowawczej, a szczególniej wychowania naukowego, abstrakcyjnego dziś już dość powszechnie jest uznaną. Znalazła ona w najnowszych czasach między innymi obrońcę i w takim z pozoru utylitarnym i praktycznym myślicielu jak HERBERT SPENCER, który mówi, źe w uznaniu estetycznego wykształcenia i wypływających z niego dla człowieka korzyści nie da się nikomu wyprzedzić, źe bez uczuć estetycznych życie straciłoby połowę swego powabu, przyczem wskazuje wymownie na stronę poetyczną najściślejszych nawet wyników nauki *). Nie mam tedy powodu zastanawiać się obecnie dłużej nad ogólną doniosłością wychowania estetycznego. Zresztą uczy *) HERBERT SPENCER, Education, intellectual, moral, physical. 1860. Nowe wydanie. Cap. I.