402 stosownie ułożone takie uczucia potrącają, są naówczas jakoby promienie światła, które zakryte rzeczy i osłonione widziadła, niespodzianie z pod cieni na jaśnią ukazują. Taki skutek czarodziejski sprawuje melancholijna muzyka tej opery; takie wrażenie czyni szczególniej ballada o Damie Białej, takie także i owa pieśń, którą mieszkańcy gór witają w zamku nowego pana, a której drugą połowę on sam sobie przypomina, jakby marzył we śnie. Nie jest zapewne autor tej opery tak wielkim kompozytorem, jak Weber albo Rossyni; ale kiedy pierwszy wymyślił poetycką fantasmagoryą kunsztu muzykalnego w Strzelcu, którego sława tak daleko rozszerzyła się po Europie, a drugi owładnął wszelkie tkliwe i pieszczone uczucia, w przestronnej krainie tonów : Bojeldiemu, choćby nic prócz Białej Damy nie napisał, zostaje chwała i tytuł kompozytora historycznego. Reprezentacya była bardzo świetna, świetniejsza niż w Paryżu, jak zapewnia pewien rodak nasz niedawno przybyły z tamtych stron. Zdaniem jego, dekoracye, oprócz sali rycerskiej, ubiory, do najdrobniejszych nawet szczegółów, zupełnie są takie same jak w Paryżu. Co się tyczy egzekucyi tej opery, bez porównania ona jest wyższa w Warszawie, niżeli w Paryżu, a to dlatego, że Dama Biała nie na najpierwszym, ale na czwartym dopiero teatrze jest wystawiana. Orkiestra w Paryżu w teatrze Faydau czyli Opéra comique, bez porównania jest niższa, niżeli u nas. Talenta teatru tego są zbyt małe, tak, że oprócz roli oficera angielskiego, która z większym talentem gry, nie śpiewu jednak, jest wykonywana przez P. Ponchard w Paryżu, Pani Cymermanowa, Pani Aszpergerowa, Pan Polkowski, wyższemi są bez porównania aktorami i śpiewakami od aktorów teatru Faydau, te