II. O istocie etycznej motywacji, etycznych norm i obowiązków. Istnieją różne rodzaje zasadniczej motywacji, zasadniczych sądów i przekonań i norm postępowania. Tak np., t. zw. prawidła przyzwoitości (regu-lae decori) opierają się na bezpośrednich skojarzeniach wyobrażeń pewnych ruchów ciała lub innych rodzajów postępowania ze swoistemi emocjami, które nazwiemy estetycznemi. Ażeby poznać charakter i siłę (niekiedy nieprzezwyciężoną) tych emocyj, wyobraźmy sobie, np., w możliwie żywej i jasnej formie, że zamierzamy w gronie znajomych głośno wymówić pewne wyrazy, uważane za „nieprzyzwoite", albo wytrzeć nos obrusem lub suknią sąsiadki, albo zjawić się w towarzystwie bez pewnych koniecznych części garderoby, choćby tylko bez krawata. Dla prawdziwego Anglika nawet jedzenie ryby przy pomocy noża byłoby niewykonalnem bohaterstwem. Shocking! Nawet kiedy idzie o zakład, brak niekiedy siły woli, aby przezwyciężyć estetyczne,