65 starczaną. Czucie nazywa wewnętrznem poruszeniem jakoby działalnością duchową, rozwijającą się pod wpływem działania przedmiotu i radby w ten sposób ominąć tak szkopuł sensualizmu jak i idealizmu. Wiedzę zaś będącą właśnie ukształtowanem przez rozumowe władze w ogólne widoki czuciem, dzieli ŚNIADECKI NA WIEDZę DOśWIADCZALNą I ROZUMOWą: PODZIAł, KTóRY JAKKOLWIEK ODPOWIADA OGóLNIE W óWCZAS PRZYJMOWANEMU PODZIAłOWI, JEDNAK ZUPEłNIE INACZEJ JEST POJęTYM NIż U KANTA. Podczas gdy KANT bowiem nawet w wiedzy doświadczalnej starał się wynaleźć konieczne pojęciowe formy, ŚNIADECKI PRZECIWNIE NAWET WIEDZę ROZUMOWą WYPROWADZA Z FAKTYCZNYCH POCZąTKóW, KTóRE ROZUM OD RZECZY ODRYWA PRZEPROWADZAJąC Z NIMI CZYSTO ROZUMOWE OPERACYJE. SąDZę, żE TU JUż KAżDY NIEUPRZEDZONY PRZYZNA, żE TRUDNO żąDAć, ABY STANOWISKO TAKIE Z FILOZOFIJą KANTA łatwo zgodzić się mogło. .