wych i filozoficznych poglądów ŚNIADECKIEGO Z WIELKIEMI POłąCZONE Są TRUDNOśCIAMI. ŚNIADECKI NIE BYł FILOZOFEM Z ZAWODU, NIE ODDAWAł SIę FILOZOFII WYłąCZNIE ALE ZA TO PRAWIE WE WSZYSTKICH PRACACH NAZNACZYł śLADY SWOJEGO FILOZOFICZNEGO SPOSOBU MYśLENIA, CAłOśCI WIęC JEGO POGLąDóW SZUKAć WYPADA WE WSZYSTKICH DZIEłACH RAZEM WZIęTYCH: UTRUDNIA TO ZATEM KRYTYCZNE UłOżENIE JEDNEGO OBRAZU A BEZ UWZGLęDNIENIA PRAC śCIśLE NAUKOWYCH CZYNI NAWET NIEMOżLIWEM. TRUDNOśCI TE TłUMACZą NAM, DLA CZEGO ŚNIADECKI DOTąD WYCZERPUJąCO I WSZECHSTRONNIE POJęTYM NIE BYł GDYż SąDZąC GO Z POSZCZEGóLNYCH PRAC LUB ROZPRAW, MUSI SIę ON W RóżNORODNEM BARDZO PRZE DSTAWIć śWIETLE. KTO ZAś N. P. NIE ZDA SOBIE SPRAWY ZE STANOWISKA, JAKIE NAUKI śCISłE NA POCZąTKU NASZEGO WIEKU W OBEC KANTA zająć mogły, ten polemiki ŚNIADECKIEGO Z FILOZOFEM TYM ZROZUMIEć NIE JEST ZDOLNY, BęDZIE Ją POTęPIAł LUB UNIEWINNIAł, STOSOWNIE DO ZAJMOWANEGO PRZEZ SIę STANOWISKA, ALE JEJ NIE WYTłUMACZY. Przedmiotem badań moich jest przeważnie strona nauko-wo-filozoficzna działalności ŚNIADECKIEGO JANA, ABY ZAś CAłOśCI W MYśL POWYżSZYCH UWAG NADAć PEWNE OBSZERNIEJSZE ZNACZENIE I ZROBIć Ją RZECZYWIśCIE PRZYCZYNKIEM DO HISTORYI NAUK I FILOZOFII W POLSCE, STARAM SIę POSTAć I PRACE TEGO UCZONEGO MężA PRZEDSTAWIć I WYTłUMACZYć NA TLE NAUKOWO-FIILOZOFICZNYCH STOSUNKóW EPOKI, W KTóREJ żYł I DZIAłAł, A NIE MOGąC OGRANICZYć SIę DO DZIEł I ROZPRAW WYłąCZNIE FILOZOFICZNYCH, POśWIęCIłEM OSOBNE ROZDZIAłY ZBADANIU PRZEWODNICH FILOZOFICZNYCH MYśLI, KTóRE NIM W PRACACH NAUKOWYCH, LITERACKICH I W PEDAGOGICZNEJ DZIAłALNOśCI KIEROWAłY; W TEN TYLKO SPOSóB MOżNA BYłO WSZYSTKIE STRONY W JEDEN ORGANICZNY POłąCZYć OBRAZ. NATOMIAST KRYTYCZNE ZAPUSZCZANIE SIę W śCIśLE NAUKOWE SZCZEGółY NIE JEST TU ZADANIEM NASZEM. WYPADA NAM śLEDZIć DZIAłALNOść ŚNIADECKIEGO JANA W UMIEJęTNOśCIACH śCISłYCH, GDYż SZEDł ON, JAK JUż WSPOMNIAłEM, PRZEZ NAUKę DO FILOZOFII, JEGO NAUKOWO-FILOZOFICZNE TEORYJE PRZETO MUSZą JUż I W śCIśLE NAUKOWEJ WYSTęPYWAć PRAKTYCE, LECZ DLA TYCH WłAśNIE POWODóW NIE POTRZEBUJEMY ZAJMOWAć SIę KRYTYCZNEM BADANIEM WARTOśCI SZCZEGółóW NAUKOWYCH, ALE DążYć TYLKO DO