2l6 WILKIERZ DLA WSI KOZIBORU 22 behütte, solches Unglück im Dorffe geschehen möchte, so soll derselbe, bey welchem dieselbe Taht geschehen, den Täter anzugreiffen und zu be- wahren schuldig seyn. Hatt er aber nicht soviel Hülffe bey sich, so soll er dass die Nachbarschafft oder dem Schultzen ansagen und durch ihn den Thäter bewahren lassen, biss dass diesses dem hochedlen königlichen Schloss eilig angemeldet werde, auft dass der Thäter nicht entweichen möchte, bey ernstlicher hoher Straffe ihrer grossmächtigen Gnaden. 38. Zum acht und dreys- sigsten. Soll sich auch der Schultze nicht Uhrsache machen jemandes un- ter den Nachbahren zu straffen und zu tribulieren. So etwa einer von den Nachbahren inn solchen oben ge- melten Sachen Selbsten in Persohn, dehm es nicht gelägen währe, zu Hülffe sich nicht einstelte und einen andern Volmächtigen an seine Stadt schicken thäte, so soll er damit ausgerädet und entschuldiget sein auch bleyben. 39. Zum neun unddreys- sigsten. So sichs auch begeben möchte, dass etwa nach dem Tode der Eltern Weysekinder nachbleyben stać miało, przestrzegać a takiego złoczyńcę brać i schować. Jeżeliby mu pomocy nie stawało i onych tak wiele przy sobie nie miał, sąsiedztwu albo sołtysowi opowiedzieć powinien a przez nich złoczyńcę tego schować i wachować dać, poki zamkowi jak najprędzej nie oznajmią, żeby tenże złoczyńca nie uciekł, za wielką i su- rową Jaśnie Wielmożnego JegoMo- ści karą. 38. Trzydzieste osme. Niema też sołtys przyczynę jaką sobie wziąć, kogolwiek z sąsiadow karać i onego dręczyć. Kiedyby w takowych mia- nowanych sprawach i sąsiadow sam, ktoremuby nie należało, na pomoc (nie) stawił, a inszego plenipotenta na swoje miesce przysłał, ma być w tym wy- mowiony i zostać. 39. Trzydzieste dziewiąte. Postanowili sąsiedzi, iż kiedy ktory cudzy człowiek chce u nas ląd kupić albo we wsi komorą mieszkać, powi- nien stamtąd, skąd się przyprowadzi, swoje podściwie zapisane przynieść, ażeby każdy wiedział, że jest pod- ściwy. A kiedy zaś sąsiad jeden od drugiego kupi ląd, ten, ktory w lą- dzie mieszka, bliziej jest, albo ten, ktory mu granicę stawia, albo ten z drugi strony, a potym nikt, jedno ten bliższy, ktory go kupił. 40. Czterdzieste. Jeżeliby się przytrafiło, że po śmierci rodzi- cow sieroty pozostały i pokrewnychby bliższych nie miały, powinni onych